Berichten

Klachten van Spotify, Qustodio en Kidslox, en onderzoek door ACM: Misbruikt Apple haar machtspositie?

Geplaatst op | Bericht | Sabine

Naar aanleiding van signalen die bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn binnen gekomen tijdens een marktonderzoek naar appstores, onderzoekt de ACM of Apple misbruik maakt van de positie die het verworven heeft met haar App Store. Na klachten van Spotify, Qustodio en Kidslox lijkt de Europese Commissie nu ook haar pijlen op Apple te richten.

Op ondernemingen met een economische machtspositie rust een bijzondere verantwoordelijkheid zich te onthouden van gedragingen die de mededinging kunnen beperken. Voorbeelden van dergelijke gedragingen zijn koppelverkoop, het aan bepaalde bedrijven niet verkopen van producten, geen toegang verlenen tot een dienst of het anderzijds hanteren van oneerlijke voorwaarden.

Marktonderzoek naar appstores en vervolgonderzoek ACM

In het marktonderzoek naar appstores voor mobiele telefoons is door de ACM onderzocht in hoeverre Apple en Google met hun appstores invloed uitoefenen op beschikbare apps en het functioneren van deze apps. Uit het marktonderzoek blijkt dat appaanbieders in grote mate afhankelijk zijn van de App Store en de Play Store.

Appaanbieders hebben tijdens het marktonderzoek aan de ACM laten weten dat zij, in vergelijking tot de eigen apps van Apple en Google, niet altijd een eerlijke kans krijgen op toelating tot de appstores of een eerlijke ranking daarbinnen. Daarnaast zijn er klachten dat de appstores niet transparant handelen tijdens het plaatsingsproces of tijdens app-updates. Indien een app geweigerd wordt door een van de appstores is de reden daarvoor vaak onvoldoende toegelicht. Deze gedragingen zijn nadelig voor de concurrentiepositie van appaanbieders waarmee Apple en Google concurreren. De ACM maakte in april bekend nader onderzoek te gaan doen waarbij in ieder geval gekeken wordt naar de voorwaarden en omstandigheden waaronder Nederlandse appaanbieders van apps voor nieuwsmedia toegang hebben tot de App Store van Apple.

Klachten bij de Europese Commissie

Apple trekt ook de aandacht van de Europese Commissie naar aanleiding van klachten die Spotify, Qustodio en Kidslox hebben ingediend. Spotify stelt dat Apple oneerlijke voorwaarden oplegt aan andere, concurrerende streamingdiensten, waaronder een commissie op aankopen van 30%. Ook verwijdert Apple volgens Spotify app-updates en heeft Spotify geen toegang tot een verbinding met Siri of Homepod terwijl Apple Music deze toegang wel heeft. Qustodio en Kidslox, twee ontwikkelaars van apps die online ouderlijk toezicht mogelijk maken, klagen over gedragingen van Apple sinds de introductie van haar eigen, vergelijkbare toezicht app ‘Screen Time’. Deze app wordt gratis geïnstalleerd en standaard geactiveerd op alle apparaten met de nieuwste Apple software, en kan niet van de apparaten worden verwijderd. Volgens de twee partijen dwingt Apple ontwikkelaars van soortgelijke apps om wijzigingen door te voeren of bepaalde app-functies te verwijderen, en blokkeert zij tevens app-updates van haar concurrenten. Daarnaast heeft Apple verschillende online toezicht apps uit de App Store gehaald, waaronder de populaire apps OurPact en Freedom.

Het onderzoek van de Europese Commissie lijkt zich te richten op de vraag of Apple sinds de lancering van eigen apps, zoals Apple Music of Screen Time concurrenten benadeelt door misbruik te maken van haar bevoorrechte positie als ‘poortwachter’ van de App Store.

Gaat Apple wellicht met haar manier van handelen Google achterna? Google is de afgelopen drie jaar al drie keer beboet vanwege misbruik van zijn machtspositie. Wij schreven hierover reeds in een eerdere blog van 20 maart 2019.

Één ding is zeker: de ACM en de Europese Commissie hebben Apple in hun vizier. Het lijkt erop dat de ACM haar koers wijzigt en uit is op handhaving.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of heeft u andere vragen met betrekking tot potentieel machtsmisbruik? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met een van de leden van het Mededingingsteam.