Berichten

Discrimineert uw webshop? Enkele aandachtspunten uit de Geoblocking Verordening

Geplaatst op | Bericht | Sabine

Op 3 december 2018 is de Geoblocking Verordening in werking getreden. De Geoblocking Verordening is geïnitieerd door de Europese Commissie en is onderdeel van de strategie voor een digitale eengemaakte markt. Geoblocking betekent het beperken of blokkeren van toegang tot online-interfaces, zoals websites en apps, voor klanten uit een andere lidstaat.

Om het volledige groeipotentieel van de interne markt te realiseren, heeft de Geoblocking Verordening als doel het bieden van duidelijkheid en rechtszekerheid bij grensoverschrijdende transacties. Het uitbannen van ongerechtvaardigde geoblocking en andere vormen van discriminatie van klanten op grond van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging kan de groei stimuleren en de keuzemogelijkheden van de klant in de hele interne markt vergroten.

Enkele aandachtspunten uit de Geoblocking Verordening, leest u hieronder.

Toepassingsgebied

De verordening geeft verplichtingen aan handelen en geeft rechten aan klanten. Handelaren vallen onder de verordening als zij handelen in de uitoefening van zijn of haar beroepsactiviteit. Klanten in de zin van de verordening zijn consumenten en ondernemingen in de EU die diensten of goederen afnemen voor eindgebruik. De verordening is niet van toepassing op zuiver interne transacties. Ook zijn er een aantal specifieke activiteiten uitgesloten, waaronder streamingdiensten zoals Netflix, vervoer, gokactiviteiten en financiële diensten.

Aandachtspunten

Zodra de verordening van toepassing is, zijn er een aantal bepalingen van belang waar een handelaar rekening mee moet houden. Enkele van deze aandachtspunten zijn:

  • Toegang tot online interfaces
    Klanten moeten, ongeacht de nationaliteit, verblijfs- of vestigingsplaats, toegang krijgen tot dezelfde website. Het automatisch doorverwijzen naar een nationale website (bijvoorbeeld van .nl naar .be), is niet toegestaan zonder de uitdrukkelijke toestemming van de klant.
  • Voorwaarden voor de toegang tot goederen en diensten
    Klanten moeten, ongeacht de nationaliteit, verblijfs- of vestigingsplaats, onder dezelfde voorwaarden toegang krijgen tot de aangeboden goederen en diensten. Een handelaar mag zich beperken tot een bepaald leveringsgebied, maar een klant die buiten dat gebied verblijft mag niet zondermeer geweigerd worden. Een Nederlandse webshop mag dus niet een Italiaanse klant weigeren, die bereid is de levering van het product op een Nederlandse locatie te accepteren.
  • Non-discriminerende betaalmethoden
    Een handelaar is vrij om te kiezen welke betaalmethode hij hanteert. Echter, als er een keuze is gemaakt, mag er geen onderscheid gemaakt worden op basis van de nationaliteit, verblijfs- of vestigingsplaats van de klant of de betalingsdienstaanbieder. Als er bijvoorbeeld betaling met creditcard wordt geaccepteerd in een Nederlandse webshop, dan mag een Duitse creditcard niet worden geweigerd.

In 2020 is er een evaluatie gepland van de Geoblocking Verordening. Bij deze evaluatie wordt met name aandacht besteed aan streamingdiensten. Wellicht dat ook Netflix en Spotify in de toekomst niet (meer) aan geoblocking mogen doen bij eventuele uitbreiding van het toepassingsbereik van de verordening.

Voldoet uw webshop aan de Geoblocking Verordening? Of heeft u andere vragen naar aanleiding van dit artikel? Neemt u dan gerust vrijblijvend contact op met Floris de Vriend of andere leden van de sectie IE & IT