Berichten

Verleidelijk maar risicovol: merkgebruik in AdWords en metatags

Geplaatst op | Bericht | Sabine

De Nederlandse digitale economie behoort tot de drie krachtigste van Europa, aldus de Digital Economy and Society Index (“DESI”). Des te meer reden voor ondernemers om de digitale vindbaarheid te optimaliseren. Het is verleidelijk om daarvoor gebruik te maken van merken van concurrenten in AdWords en metatags. Echter, dergelijk gebruik brengt risico’s met zich mee.

Een merkhouder heeft immers een uitsluitend recht om – kort gezegd – een derde te verbieden haar merk te gebruiken. Dit verbodsrecht is niet onbegrensd. De uitoefening van dit recht moet namelijk beperkt blijven tot gevallen waarin het merkgebruik door een derde de functies van het merk aantast of kan aantasten.

Onlangs zijn er twee uitspraken gepubliceerd over merkgebruik in AdWords en metatags. Benieuwd? Volg de links hieronder om meer te lezen.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel vragen of heeft u andere vragen over IE/IT, neemt u dan gerust vrijblijvend contact op met Floris de Vriend of andere leden van de sectie IE & IT.